maanantai 29. elokuuta 2016

Päiväreissulla Tallinnan vanhaakaupunkia ihastelemassa

Minä, taapero ja pikkusiskoni otimme edellis viikonloppuna suunnaksi Tallinnan. Teimme päiväreissun sinne, sillä halusimme pienen irtioton. Tallinnassa ja vanhassakaupungissa on tullut käytyä monta kertaa, joten meillä ei ollut mitään erityistä must see -juttua. Päätimme vain fiilistellä tunnelmaa ja se onnistuikin kivasti, sillä oli todella kaunis päivä. Kun ei ollut mihinkään kiire ehti paremmin katsella kauniita rakennuksia ja katuja sekä kallistella päätään ylös päin.

Mä menin jo perjantaina taaperon kanssa Mummon luokse Saloon, josta meidän oli sitten helpompi lähteä (ei niin aikaista herätystä) kohti Helsingin satamaa. Menimme tietysti kimppakyydillä siskoni kanssa. Laivalla olimme pääasiassa lastenleikkipaikalla, jotta taapero sai leikkiä ja liikkua. Siinä vieressä oli näppärästi hampurilaispaikka ja Frozen Yogurt. Kolmisen tuntia sujui tosi hyvin ja aika meni nopeasti. Laiva lähti aamupäivällä 10.30. Se oli oikein sopiva aika niin herätys ei tullut kovin aikaisin. Otimme myös myöhäisen lähdön Tallinnasta klo 20.30. Siinä ajassa ehti hyvin nähdä ja kierrellä Tallinnassa.

Mulla oli mielessä pari ruokapaikkaa, joiden osoitteet olin laittanut muistiin. No, toista ei näkynyt missään. Oltiin kyllä oikeassa osoitteessa, mutta oli tainnut lopettaa toimintansa. Opin, että googlettamisen jälkeen kannattaa katsoa myös, että paikka on myös toiminnassa. Toinen paikka löytyi, mutta se oli tupaten täynnä ja paikkoja ei kuulemma ollut myöhemminkään. Ehkä ensi kerraksi teen pöytävarauksen. Lähdimme sitten kiertelemään ja katselemaan. Lopulta emme jaksaneet etsiä vaan menimme vain yhteen Raatihuoneentorin ympärillä olevan ravintolan terassille. Ravintoloiden hinnat torin ympärillä ovat ehkä hieman korkeammat kuin viereisillä kaduilla (Suomen hinnoissa tai ehkä enemmänkin), mutta ainakin saatiin ruokaa. Siskoni odotti pöydässä mun ja taaperon leikkiessä. Ehdittiin kiertää yksi pieni kortteli ympäri. Sisko nauroi, että mulla tulee hyvin jo kulutettua tulevat kalorit. Taaperon on menevässä iässä, joten yritän, että saa liikkua mahdollisimman paljon. Hän kuitenkin sai istua rattaissa aika paljon, kun kuljimme ympäriinsä.

Olimme vanhassakaupungissa pyöriessämme nähneet kivan kahvilan. Halusin sinne, sillä näin sisäpihalla olevan leikkipaikan. Kirjoitin siitä aiemmassa postauksessani. Suuntasimme sinne jälkkärille. Pääruoka täytti meidät hyvin, joten ihanat mangojätskipallot olivat juuri sopivat jälkkärit.

Virossa vietettiin juuri ko. päivänä uudelleen itsenäistymisen päivää. Vähän jo siskon kanssa pelästyttiin, että onko siellä mikään auki. Huomattiin tuo juhlapäivä vasta päivää ennen matkaa. Google taas kertoi vastaukset ja suurin osa paikoista oli pääosin auki. Matkallamme juhla näkyi vain siten, että Tallinnassa liputettiin ja ruokaillessamme marssi torin halki armeijan poikia laulaen.

Hauska sattuma oli, että mieheni oli poikaporukalla purjehtimassa viikonlopun ajan ja olivat Tallinnassa samaan aikaan. Luuli varmaan, että lähdetään heitä vakoilemaan, heh! :) Ei onneksi törmätty heihin vaikka olivatkin myös vanhassa kaupungissa käyneet.

Käveltiin, ihasteltiin, syötiin ja juotiin. Sen kummempia ostoksiakaan en jaksanut raahailla kotiin. Satamassa käytiin kyllä vielä ruokakaupassa, josta pientä purtavaa ja juotavaa ostin kotiin. Sitten taas laivalle leikkipaikalle leikkimään. Paluumatkalla kiersimme myös laivan kaupat ja kävimme iltakahvilla. Sitten autolle ja kohti Saloa. Poju nukahti jo kun menimme autolle päin. Meillä mennään muutenkin melko myöhään nukkumaan. Talllinnan reissu sujui muuten hyvin, mutta yhdessä kohtaa taapero herättyään päiväunilta rattaista huusi kovin. Arvasin, että voisi olla korvatulehdus, kun oli alkuviikosta ollut hieman nuhainen. Kesti jonkin aikaa, että löysimme apteekin. Olisi pitänyt olla askelmittari mukana. Se löytyi kuitenkin ja poika sai lääkettä helpottamaan oloaan.

Olimme tämänkin yön Mummon luona. Sunnuntaina leikittiin Mummolla ja odotettiin, että mieheni tulee sinne. Kävimme hakemassa Mummon luokse pitsaa. Saimme iltapäivällä myös seuraa isosiskostani perheineen. Myös matkalla mukana ollut siskoni tuli vielä moikkaamaan miehensä kanssa. Oli siis oikein mukava viikonloppu <3