sunnuntai 27. elokuuta 2017

Päivä Korkeasaaressa

Keskiviikkona suuntasimme siskoni  ja lapseni kanssa kohti Helsinkiä ja Korkeasaarta. Meidän pikkumies on suuri junafani, joten matkustimme vaihteeksi junalla. Omalla autolla reissu olisi kyllä tullut paljon halvemmaksi, mutta junareissu oli se wow-juttu taaperolle.

Heräsimme aamulla varhain, jotta ehdimme bussilla Kupittaan asemalle ja klo 8.30. lähtevään junaan. Salosta mukaan tuli vielä siskoni. Söimme junassa aamupalaa ja taapero sai leikkiä leikkivaunussa. Meillä oli tietysti leikkivaunusta varattuna paikat.

Iloinen pikkumatkustaja esittelee lippuaan.
Perillä Helsingissä kävelimme  Kauppatorille, josta vesibussi Korkeasaareen lähtee. Se tulikin juuri sopivasti laiturille. Edestakainen lippu maksoi 6,99€/hlö. Se maksetaan vesibussissa ja kortti kelpaa mainiosti. Alle 18-vuotiaat pääsevät ilmaiseksi.

Noin vartin päästä olimme Korkeasaaren satamassa. Lippupisteellä oli hieman ruuhkaa, sillä sinne saapui pari koululuokkaa samaan aikaan. Aikuisten lippu maksaa 16€ (ennakkoon netistä 14€) ja alle 4-vuotiaat pääsevät vielä ilmaiseksi sisään. Muutoin lasten lippu on 8€ ja ennakkoon 6€.

Myös bussi numero 16 menee näppärästi Korkeasaareen.

Ensin kävimme ihastelemassa kissakujaa. Tiikerien leikkejä oli hauska katsella.

Linnanmäellä on mukavan vihreää. Sieltä löytyy useampi ihana paikka picnicille. Omat eväät voi hyvin ottaa mukaan (suosittelen!). Varsinkin näin loppukesästä pienemmät kioskit ja kahvilat olivat kiinni. 15 eurolla saisi salaatin tai hampurilaisen ranskiksilla.

Korkean mäen päältä löytyi kivan näköinen laavu pitkospoluilla. Myös rannan lähellä oli kivannäköisiä grillipaikkoja pöytäryhmineen. Grillihiiletkin löytyvät paikan päältä.

Sademetsätalo oli mukava. Siellä lenteli lintuja vapaana. Taapero kiinnosti paljon käärmeet (ne eivät onneksi olleet vapaana). Äitiä ne taas ällöttää.

En muista, että omassa lapsuudessani Korkeasaaressa olisi ollut näin paljon leikkipaikkoja. Me pysähdyimme moneen eri leikkipaikkaan. Ison hiekkakasan viereen oli tehty myös hieno hiekkataideteos.

Paikka on muuttunut sitten viimenäkemän (siitä on kyllä jo useampi vuosi, kun olen viimeksi käynyt Korkeasaaressa). Entinen hylkeiden ulkoallas oli myös muuttunut isoksi hiekkalaatikoksi. Siellä sai kaivaa esille mammutin jäänteitä. Aika hauska idea.

Kiersimme katsomassa kaikki eläimet. Luulen, että minä ja siskoni olimme enemmän innoissamme eläimistä. Taapero taas leikkipaikoista. Ja matkan kohokohtana tietenkin juna. Päivän päätteeksi jalat olivat aika väsyneet.

I feel you.
 Kävimme myös kurkkaamassa karhujen entisiä häkkejä, jotka tuntuivat surullisen pieniltä ja kolkoilta.

Tiesitkö, että Korkeasaari on yksi maailman vanhimmista eläintarhoista? Se on perustettu jo vuonna 1889.

Korkeasaaressa liikkuu vapaana paljon riikinkukkoja. Niillä taisi olla jokin sulkasato tms. sillä komeita sulkia löytyi pitkin poikin käytäviä. Me nähtiin myös kolme pienen pientä riikinkukon poikasta.

Riikinkukot ovat tosi kesyjä. Söimme pientä välipalaa (ranskikset 4,50€) kioskista. Olisimme käyneet syömässä pääravintolassa, mutta se oli juuri suljettu yksityisyystilaisuuden vuoksi. Pihalla istuessamme pari riikinkukkoa oli koko ajan kytiksellä. Ne söivät heti jos jotain putosi maahan. Ehtivät ne napata siskoni lautaseltakin pari ranskista.

Löytyi pitkä sulka, jolla yritettiin kutittaa äitiä.
Söimme vielä keskustassa pientä välipalaa. Sitten olikin taas kiire junalle. Junalla menimme vain Saloon asti, sillä jäimme vielä yöksi Mummolaan. Torstaina kävimme Salon iltatorilla katselemassa. Sitten taas koitti taaperon suuri ilon hetki ja menimme junalla kotia kohti.

1. Korkeasaari on mun suosikki paikka :) vaikka lapset meillä jo isoja ni melkein joka kesä silti vielä ollaan käyty viettämässä korkeasaari päivää :) eläinten touhuja on niin mukava seurailla :)

1. Tuolla varmasti viihtyy eläimiä katselemassa kaiken ikäiset :) Siskoni, jolla ei ole omia lapsia ehdottikin tätä reissua meille.

On kyllä tosi kiva katsella mitä eläimet puuhailevat. Tiikerit olivat mukavan leikkisällä päällä ja lapsi tykkäsi kovin apinasta, kun se tuli ihan toiselle puolelle lasia ja laittoi kädän siihen useamman kerran <3

Kiitos, kun piristät päivääni kommentillasi!