tiistai 20. maaliskuuta 2018

Viikonloppu miehen luona Pietarsaaressa

Kerroin vähän aikaa sitten teille lukijoille meidän muuttuneesta elämäntilanteessa. Mieheni asuu arkisin yksin Pietarsaaressa ja itse olen kotona Turussa kaksin 3-vuotiaan poikamme kanssa.

Halusimme heti alkuun mennä katsomaan isännän uutta (vuokra)kämppää. Toki itselläni syhysi kädet halusta päästä sisustamaan ja toki oli kiva nähdä millainen asunto siellä sitten on. Pojalle oli mielestämme tärkeä näyttää kongreettisesti se missä isä viikot viettää niin hänen on ehkä helpompi ymmärtää mitä tarkoittaa, kun puhumme "pikku kodista".

Mulle oli kertynyt plustunteja töissä ja pääsin lähtemään töistä aikaisemmin perjantaina. Menimme junalla sillä sillä on kiva matkustaa lapsen kanssa pidemmät matkat. Riippuen lähdöstä kestää matka Turusta Pietarsaareen noin viitisen tuntia.

Mies tuli vastaan Pännäisten asemalle ja menimme kaikki yhdessä kauppaan ostamaan ruokaa ja muita herkkuja viikonlopuksi.

Sitten tutustuimme asuntoon ja se olikin oikein kiva, tilava ja valoisa. Keittiö tuntui hieman vanhan aikaiselta, kun meillä kotona juuri vähän aikaa sitten rempattiin keittiö. Muutoin oli kyllä tosi kiva asunto. "Pikku kodissa" on kaksi huonetta, keittiö, kylpyhuone ja parveke.

Poika hyökkäsi heti pikkulegojen kimppuun ja löysi legolinnasta ilokseen Ryhmä Hau -suklaamunan. Olipa kiva päästä taas isännän valmistamien aterioiden äärelle. Syötiin ja juotiin hyvin.

Lauantaina lähdimme kävelylle Skatan (vanha puutaloalue) alueella ja muutoinkin tutustumaan kaupunkiin. Olen muistaakseni vain kerran aikaisemmin ollut Pietarsaaressa. Siitäkin on jo aikaa. Hain silloin sinne opiskelemaan muttei tärpännyt.

Kävelimme myös kaupungilla ja kävelykadulla. Sen enempää en tällä kertaa kaupoissa käynyt, mutta menimme kahville ihanaan pieneen kahvilaan.

Kahvittelun jälkeen kävelimme hieman läheiselle merenrannalle kurkkaamaan. Illaksi meillä oli tiedossa herkkuja kämpillä ja katselimme tv:stä Putousta. Pojan nukahdettua avasimme vielä skumppapullon ja katsoimme elokuvaa.

Cafe Skorpan sijaitsee Skatan puutaloalueella. Se on idyllinen ja tarjoilutkin erinomaisia.

Sunnuntaina kävimme kurkkaamassa miehen työpaikkaa ja sitten suuntasimme paikalliseen lasten peuhupaikkaan (miksi niitä nyt mahdetaan virallisesti sanoa?!). Sen jälkeen poika olikin aika väsynyt ja nukahti autoon. Teimme pienen maisemareitin ennen asunnolle menoa.

Ruoan jälkeen olikin sitten taas pakkailujen ja hyvästien aika muutamaksi päivää. Isäntä heitti meidät Pännnäisten asemalle. Olimme illalla klo 21 perillä Turussa, joten päätin ottaa taksin, jolla pääsee helposti ja nopeasti suoraan kotiin nukkumaan. Mukavasti reissu meni vaikka melko pitkät junamatkat ovatkin. Onneksi on leikkivaunu!

Onko teillä jotain hyviä vinkkejä Pietarsaareen tai lähialuelle? Lähinnä jotain lapsille/lapsiperheille. Arktinen museo ja Aspegrenin puutarha sekä uimarannat ovat ainakin jo seuraavien vierailujen to do -listalla.